Naše plavby


Přeplavba Karibik - Panama - Pacifik

Fialová čára na mapách značí trasu naplánovanou GPS, červená a zelená čára značí skutečnou trasu.

St. Lucie(Rodney Bay) - Martinik (Le Marin)
19.12.2010 odjezd 10:01 - příjezd 19.12.2010 13:07
Délka trasy 26,8 nm
Průměrná rychlost 7 kt
LOG 002
2x stěhování v přístavu.
Stará posádka odlétá.
Adventní koncert před kostelem cca 40 zpěváků.
 


Martinik (Le Marin) - Martinik (St. Pierre)
20.12.2010 odjezd 13:00 - příjezd 20.12.2010 20:43
Délka trasy 36,1 nm
Průměrná rychlost 5 kt
LOG 002
Příjezd potmě mezi lodě proti kostelu.


Martinik (St. Pierre) - Dominika (Rosseau)
21.12.2010 odjezd 15:00 - příjezd 21.12.2010 23:00
Délka trasy 41 nm
Průměrná rychlost 5 kt
LOG 003
Prohlídka města, divadlo, vězení...
Příjezd do Rosseau opět potmě mezi lodě.


Dominika (Rosseau) - Dominika (Portsmouth)
22.12.2010 odjezd 07:46 - příjezd 22.12.2010 14:51
Délka trasy 22,7 nm
Průměrná rychlost 3 kt
LOG 004
Po cestě Vláďa ulovil prvního tuňáka.
Konečně kotvení za světla.
Check In.
Projížďka po Indian River, lesní bar, rumpunch.
Návrat z baru - jak jinak, než potmě.



Dominika (Portsmouth) - Guageloupe (Point A Pitre)
23.12.2010 odjezd 07:50 - příjezd 23.12.2010 16:02
Délka trasy 42nm
Průměrná rychlost 5 kt
LOG 005
Jedeme pro Dana, který má přiletět zítra.
Dlouhá kličkovaná mezi mělčinami, dobře značené.
Kotvení před plnou marínou u starého doku. Několik potopených loďí, prostředí nic moc.
Po příletu Dana check in a odjezd na Les Saintes.


Guageloupe (Point A Pitre) - Les Saintes (Terre De Haut 1)
24.12.2010 odjezd 11:14 - příjezd 24.12.2010 16:31
Délka trasy 23,5 nm
Průměrná rychlost 4 kt
LOG 007
Kotvení v severovýchodní zátoce ostrova Terre De Haut - Baie Du Marigot.
Již po cestě připravujeme štědrovečerní večeři - klasika rybí polévka s opečenou houskou, vánoční tuňák s bramborovým salátem a několik lahví dobrého vína.
Pohodička, začíná trochu foukat. V noci vítr zesiluje a popojela nám kotva.
K ránu překotvíme o 50 m na hlubší vodu.


Les Saintes (Terre De Haut 1) - Les Saintes (Terre De Haut 2)
25.12.2010 odjezd 08:47 - příjezd 25.12.2010 11:35
Délka trasy 9,2 nm
Průměrná rychlost 3 kt
LOG 007
Za poměrně silného větru obeplouváme ostrov na západní stranu. Kotvíme, hodobožová koupačka a šnorchlovačka. Na noc odjíždíme, směr Antigua.


Les Saintes (Terre De Haut 2) - Antigua (Falmouth Harbor) - Nevis (Charleston)
25.12.2010 odjezd 18:19 - příjezd 26.12.2010 16:18
Délka trasy 125 nm
Průměrná rychlost 6 kt
LOG 008
Za silného větru 30-40 kt objíždíme západní pobřeží ostrova Guadelope.
Máme v úmyslu navštívit ostrov Antigua - Falmouth Harbor a jeho pověstné Nelsonovy doky v English Harbour.
Na úrovni severního pobřeží Guadelope došlo k přetržení PLASTOVÉ kladky na zadním vantu. Okamžitý obrat lodi proti větru. Naštěstí jsme v té době měli vytažený jen cípek kosatky, který jsme dokázali rychle zatočit na rolflock.
Potom se nám podařilo zachytit zbytek zadního vantu a přivázat ho ke stěžni.
Na motor jsme dojeli do závětří ostrova Montserrat, kde jsme v sirných výparech vulkánu konečně lanem zafixovali stěžeň a pokračovali na ostrov Nevis.
Při té příležitosti jsme si z moře prohlédli mrtvé město Kinsale a Plymouth.
Kotvíme v zátoce u Charlestownu. Nefunguje kotevní vrátek. Náhradní kotva nedrží na dně, místní bójku jsme odvezli na moře.Nezbývá nám než kotvu shodit nouzově.
Utržený drátek ovladače se podařilo najít a opravit.
Na Antiguu můžeme zapomenout.


Nevis (Charleston) - St. Christopher (Baseterre)
27.12.2010 odjezd 12:45 - příjezd 27.12.2010 15:18
Délka trasy 11,8 nm
Průměrná rychlost 5 kt
LOG 009
Sháníme kladku k zadnímu stěhu a servis na kopající motor dingy. Filibusem objíždíme ostrov - marně.
Pokračujeme na St. Christopher. Zde trávíme dva dny (v noci pekelně komárů a hlasitá hudba z ulice).
Kladku jsme opět nesehnali. Z otěžových lan a 2 menších kladek vytváříme provizorní zadní vant.
Teď už můžeme opatrně vytáhnout plachty.


St. Christopher (Baseterre) - St. Martin (Simsonbaai)
29.12.2010 odjezd 10:04 - příjezd 30.12.2010 01:46
Délka trasy 73 nm
Průměrná rychlost 5 kt
LOG 010
Na zadoboční vítr opuštíme Baseterre, prostoupáme úžinu mezi St. Christopherem a St. Eustachem a pokračujeme k St. Martinu. Začíná se stmívat, na jihu svítí ostrov Saba. Vítr nás nechce pustit k cíli, tak boj vzdáváme a na motor dojíždíme.
Kotva v noci mezi lodě u pláže Simsonbaai. Ráno vjíždíme pod padacím mostem do laguny.
Návštěva hračkářství pro jachtaře "Budget Marine". Zde mají téměř vše co potřebujeme, včetně vhodné kladky. Konečně můžeme definitivně opravit zadní vant. Servis na motory Johnson zde zkrachoval.
Přílet nové posádky (Alena, Majka, Jirka a Michal), courání po městě, nákupy potravin, doplnění nafty a vody.
Oslava Silvestra a Nového roku.
Odjezd na korálový ostrov Anguillu.


St. Martin (Simsonbaai) - Anguilla (Cove Pond)
2.1.2011 odjezd 15:02 - příjezd 2.1.2011 17:44
Délka trasy 18,1 nm
Průměrná rychlost 7 kt
LOG 011
Za šera házíme kotvu v zátoce Cove Pond. Relaxační odpoledne zpestří langustová přeháňka, byly výborné.


Anguilla (Cove Pond) - Virgin Gorda (Spanish Town)
3.1.2011 odjezd 14:49 - příjezd 4.1.2011 03:47
Délka trasy 88,6 nm
Průměrná rychlost 7 kt
LOG 012
Navečer odjíždíme za silného větru - směr Panenské ostrovy. Dosahujeme rychlosti až 10 kt.
Při vjezdu do mělké laguny mezi ostrovy Virgin Gorda a Tortola nás vystrašil ostrov, který nebyl na mapě. Naštěstí jsme jen ve tmě špatně odhadli vzdálenost. Byl mnohem dál než se zdálo.
K ránu hledáme kotevní místo ve Spanish Townu. Vše bylo obsazené, tak kotvíme u pláže, za hrází bývalého místního jachťáku. Ráno překotvujeme. Kotva nejde vytáhnout, povolí až po řadě pokusů a manévrů.
Výsadek na pevninu objevil obrovské naleziště vyplavených korálů a mušlí.
Hlásí se k nám posádka české charterové lodě. Její kapitán působí v oblasti již 10 let. Návštěva břehu, nákupy.
Přesun do Roadtownu v naději na upravu vadné převodovky motoru Johnson z dinghy.


Virgin Gorda (Spanish Town) - Tortola (Roadtown)
5.1.2011 odjezd 14:46 - příjezd 5.1.2011 17:26
Délka trasy 12,2 nm
Průměrná rychlost 5 kt
LOG 013
Kotvení na bójce u vjezdu do zátoky - Old Moorings Marina.
Ráno návštěva města a výstup na kopec. Velice strmé silnice a místní nechápou, že jdeme pěšky.
Návštěva tržnice. Opětovně neúspěch při snaze opravit přívěsný motor.


Tortola (Roadtown) - St. John (rezervace Great Lameshur B.)
6.1.2011 odjezd 14:27 - příjezd 6.1.2011 16:57
Délka trasy 12,4 nm
Průměrná rychlost 5 kt
LOG 014
Kotvení na bóji v zátoce Great Lameshur B. Přírodní rezervace, krásně zelený ostrov, čistá voda - příležitost ke šnorchlování v okolí útesů i na korálu (ryby, karety, rejnoci.)
Správce rezervace připlouvá na gumáku k naší lodi a podává informace o ochraně ostrova. Jmenuje se Menzel a jeho dědeček pocházel z Prahy.


St. John (rezervace Great Lameshur B.) - St. John (Cruz Bay)
7.1.2011 odjezd 12:47 - příjezd 7.1.2011 17:06
Délka trasy 5,7 nm
Průměrná rychlost 1,3 kt (včetně check in)
LOG 015
Ostrov pod americkou správou - na přihlášení na celnici se musí osobně dostavit celá posádka. Postupný odjezd zpět na loď.
Večer trochu prší. Noc na kotvě - Frank Bay.


St. John (Cruz Bay) - St. Thomas (Charlotte Amalie)
8.1.2011 odjezd 07:01 - příjezd 8.1.2011 09:56
Délka trasy 14,5 nm
Průměrná rychlost 5 kt
LOG 015
Charlotte Amalie je městečko mezi dvěma přístavy podél dlouhého betonového mola.
Bezcelní zóna - mnoho obchodů a barů. Hustě osídlený ostrov.
Nákup potravin pomocí místního taxi-busu.


St. Thomas (Charlotte Amalie) - Puerto Rico (Ponce)
8.1.2011 odjezd 22:10 - příjezd 10.1.2011 19:32
Délka trasy 115 nm
Průměrná rychlost 5 kt
LOG 016
Vyplutí okolo desáté hodiny večer. Ráno padlo rozhodnutí nekotvit v Palmas Del Mar a pokračovat podél pobřeží až do Ponce (o 60 nm dále na západ).
Plavba pomocí spinakrového pně. Připlouváme a kotvíme za tmy.
Probuzení v průmyslovém přístavu a gumákem přejíždíme na pevninu, kde je místní celnice s nevzhledným okolím. Přesouváme se do maríny Ponce Yacht&Fishing Club.
Tankujeme naftu, vodu a kupujeme novou bombu s plynem. Nakupujeme proviant na pět dní za 370,- $.
Majitelka malého občerstvení znala české slovo pivo. Po našem odchodu znala větu "Tři piva.".


Puerto Rico (Ponce) - Jamajka (Port Morant - Bowden)
10.1.2011 odjezd 17:55 - příjezd 14.1.2011 17:24
- překročení časového pásma na hranici Haiti a Dominikánské Rep. (-6h)
Délka trasy 574 nm
Průměrná rychlost 6 kt
LOG 017 + 018
Vyplouváme za slušného větru a velkých vln. Fouká kolem 35 kt a v nárazech 42 kt, rychlost lodě je kolem 8 kt.
Hlídky u kormidla jsou po dvojicích a střídáme se po třech hodinách. Nouzový režim s pitnou vodou na mytí a není signál na telefonu.
12.1. středa v noci vítr přes 40 kt rychlost lodě 8 kt.
13.1. čtvrtek zklidnění větru na 12 kt a připlouvají delfíni.
14.1. ráno míjíme Haiti, nad jejíž pevninou je bouřka. Odpoledne vítr zesiluje a ve vlnách se nedá vařit. Za celou přeplavbu z Puerto Rica jsme neviděli žádnou plachetnici a jenom osm nákladních lodí.
Jamajka se jeví jako nádherně zelený ostrov. Za doprovodu vojáků vplouváme do zátoky Port Morant, kde přečkáme noc u betonového mola pobřežní stráže.
Večer přijíždí imigrační úředník a vyřizujeme nezbytné formality.
15.1. Procházka po ostrově - jsme nadšeni z rozmanitosti rostlin.


Jamajka (Port Morant -Bowden) - Jamajka (Kingston)
15.1.2011 odjezd 13:00 - příjezd 15.1.2011 18:21
Délka trasy 34,2 nm
Průměrná rychlost 6 kt - nefouká, spěcháme, motorujeme
LOG 018
Během plavby se blížíme k hlavnímu městu Jamajky a na hladině se objevuje množství odpadků.
Vplouváme do zátoky a kotvíme opět za tmy a ještě večer navštěvujeme hotel Cpt. Morgan. Ráno na nás ze břehu pokřikují imigrační úředníci a tak absolvujeme znovu celní formality.
Odpoledne procházíme nejbližší okolí přístavu a starou pevnost.
17.1. návštěva města Kingston - autobusem odjíždíme na náměstí, kde jsou tržnice, snad každý místní obyvatel něco prodává za neustálého pokřikování a troubení.
Zboží je na malých stolech nebo je častěji rozprostřeno většinou volně na igelitu na dlažbě. Na vše dohlíží vojáci v neprůstřelných vestách s automatickými puškami.
Před setměním se raději přesouváme do přístavu, kde se setkáváme s posádkou polské lodi YouYou, která zde kotví. Provozují internetové rádio, kde popisují zážitky ze svých cest.
Přijíždí další člen posádky Zdeněk.
18.1. Opět jedeme do města, ale nasedáme na další autobus do horní a civilizovanější části města (New Kingston), kde nakupujeme nějaké dárky.
Na opravu převodovky přívěsného motoru zde můžeme zapomenout - snad na Kajmanských ostrovech.


Jamajka (Kingston) - Lime Cay - Jamajka (Kingston)
20.1.2011 odjezd 08:27 - příjezd 20.1.2011 18:05
Délka trasy 8,5 nm
Průměrná rychlost 6 kt motor
LOG 019
Ráno odjezd na pláž na nedalekém ostrově Lime Cay.
Po vystoupení jsme zklamáni množstvím vyplavených odpadků. Koupačka na čisté, závětrné straně ostrova a zbytek času trávíme na lodi.
K večeru se vracíme zpět na naše místo v maríně.


Jamajka (Kingston) - Kajmanské ostrovy - Grand Cayman (George Town)
22.1.2011 odjezd 07:40 - příjezd 24.1.2011 21:48
Délka trasy 304,6 nm
Průměrná rychlost 5 kt + koupačka Lime Cay
LOG 021
S novou posádkou vyrážíme časně ráno na cestu. Stavíme na Lime Cay, přeháňka, rybáři obsadili bójku, kotva nedrží. Po dešti rybáři odjeli, tak se vyvazujeme na bóji a šnorchlujeme.
Ivan při té příležitosti nakopl mořského ježka a v noze si odváží suvenýr.
Po 2,5 dnech plavby házíme potmě kotvu na doporučeném kotvišti v George Town na Grand Cayman. Ráno s překvapením, že asi 100 m za námi vyrostlo obří plovoucí město..
Takových lodí tam připlulo celkem 5!.
Vyrážíme do města. Nákupy, prohlídka nábřeží, návštěva místní palírny rumu "Seven Fathoms".


Kajmanské ostrovy - Grand Cayman (George Town) - Panama (Colon)
27.1.2011 odjezd 16:00 - příjezd 31.1.2011 19:30
Délka trasy 609 nm
Průměrná rychlost 6 kt
LOG 022
Odpoledne se odvazujeme od bóje a přejíždíme do mariny doplnit naftu a vodu.
Natankováno 38,2 galonů (3,78 l/galon) nafty - plná = 300l (1/4 spotřebované nádrže dle budíku = 38,2 galonů = 144,4 tj. ve skutečnosti cca 1/2 nádrže.
K večeru opouštíme George Town. Během 4denní plavby jsme potkali řadu obchodních lodí, některé si prohlédneme (potmě) hodně zblízka..
Racek - stopař se nedal z lodě odehnat, prostě se usadil na bimini a celé ho během noci pokadil. Ráno si zase v klidu šel (letěl) po své práci.
Do Colonu jsme dorazili za šera. U vjezdu do laguny kotvila řada velkých lodí, čekajících na proplavení kanálem. Proplujeme mezi majáky a házíme kotvu v zóně "F", která je určena pro malá plavidla.



Panama (Colon) - Isla Flamecno (Panama City)
6.2.2011 odjezd 14:34 - příjezd 7.2.2011 15:46
Délka trasy 48,7 nm
Průměrná rychlost ? kt
LOG 023
Ráno se přesouváme do Shelter Mariny na severozápadním okraji colonské laguny. Zde pobydeme několik dní, než se vyřídí imigrační formality a než získáme povolení proplout kanálem do Tichého oceánu. Podnikáme krátké výlety do džungle. Po Američanech jsou zde roztroušeny zbytky chátrajícího opevnění Sherman, které zabezpečovalo klidný provoz kanálu. Některé stavby jsou zachovalé, s jinými, byť železobetonovými, si džungle již téměř poradila. Vše pomalu mizí pod zeleným příkrovem.
Natankováno 38,2 galonů (3,78 l/galon) nafty - plná = 300l (1/4 spotřebované nádrže dle budíku = 38,2 galonů = 144,4 tj. ve skutečnosti cca 1/2 nádrže.
Po necelém týdnu 6.2.2011 nastal den "D"! Ve známé zóně "F" (15:20 - 19:21) očekáváme příjezd pilota, který nás provede kanálem. Přiblížíme se k prvnímu zdymadlu a zde se vyvážeme ještě s dalšími třemi loděmi. Společně pak proplouváme všemi třemi komorami Gatun Locks (21:57 - 23:18). Asi půl míle za zdymadly se vyvážeme na noc na bóji. Brzy ráno pro nás přijedou tři noví lodivodi a poměrně rychle proplouváme umělým sladkovodním jezerem. Příroda je kolem jezera úžasná, nesčetné zátoky a ostrůvky pokryté bujnou vegetací.
Jen jindy křišťálově čistá voda je po povodních a sesuvech půdy zkalená do žluta. Protože máme čas, vyvážeme se na bóji u přítoku hlavního zdroje vody Río Charges.
Teď už nás čekají zdymadla Pedro Miguel a Miraflores, které nás opět společně pustí dolů, na úroveň Pacifiku. Podeplutím mostu "Bridge Americas" jsme oficiálně v Tichém oceánu. Obeplujeme ostrůvek Isla Flamenco, který je s pevninou spojen úzkou šíjí a zakotvíme na druhé straně u ostrůvku Isla Perico.
Volný čas věnujeme prohlídce Panamy.


© YC Azura 2008 - 2009